Gebroken licht

Sommigen weten het misschien nog niet, maar ik houd erg van lezen. Ik heb er niet altijd tijd voor, maar als ik dat wel heb besteed ik dat graag aan een goed boek of een tijdschrift. De boeken die ik gelezen heb, zal ik met jullie delen. Sommige boeken zullen wat ouder zijn dan andere, maar toch deel ik ook mijn ervaring met jullie over de wat oudere boeken.

Vandaag: Gebroken licht van Kim Edwards (2005)

9200000005426912

“Dit aangrijpende verhaal begint op een winternacht in 1964, als de arts David Henry door een sneeuwstorm genoodzaakt wordt zelf zijn vrouw te begeleiden bij de bevalling van hun tweeling. Zijn zoon, die als eerste wordt geboren, is helemaal gezond, maar David ziet direct dat zijn dochter het syndroom van Down heeft. In een fractie van een seconde neemt hij een beslissing die hen allen levenslang zal achtervolgen…”

Ik heb dit boek zelf als een matig boek ervaren. Als David een andere beslissing had genomen zou het misschien een nog aangrijpender verhaal zijn geweest. Wel is het een nogal heftige beslissing die hij heeft genomen en dit heeft een behoorlijke impact op zijn gezin. De dochter met het syndroom van Down is de rode draad in dit verhaal, maar ik miste toch een beetje de strubbelingen die dit met zich mee kan brengen. Eigenlijk was het een makkelijk kind en komt niet goed naar voren welke complicaties dit in het dagelijks leven met zich meebrengt. Natuurlijk kan dit ook in de praktijk voorkomen, maar vaak hoor je ook dat dit een hele zorg kan zijn. In dit verhaal komen meer de strubbelingen van de ouders naar voren over enkel de genomen beslissing.

Het eindoordeel voor dit boek is een 6.0

Niet een heel slecht boek, maar ook geen topboek.

Bron

2 thoughts on “Gebroken licht

Leave a Reply

